maandag 25 november 2013

Weer een week achter de rug
Dit voorjaar had Egbertje bij een vriendin de helft van een varken gereserveerd.
Zij kijken hoeveel animo er is dan dan kopen ze de biggen om ze aan het eind van het jaar te slachten.
Nu was het afgelopen dinsdag zover dat de varkens geslacht konden worden.
Maar aangezien we onze vriezer verkocht hebben, moest er wel een oplossing gevonden worden voor 45 kg vlees.
Gelukkig had, met nadruk op had, mijn vader nog wel ruimte in zijn vriezer.
Dus wij dinsdag middag naar de slager waar de helft van het varken op een tafel werd gelegd om uitgebeend te worden.
In ongeveer 3 kwartier was een duidelijk herkenbaar half varken veranderd in oa worst, 3 soorten karbonade, speklappen, rollade, schnitzel, varkenslappen, hamlappen, enz.
Bij mijn vader aangekomen hebben we alles in porties in de vriezer gemaakt.
Hoeveel weet ik zo niet meer maar het waren meer dan 100 porties.
Dinsdag nacht hebben we hier nachtvorst gehad, en ik dacht dan moet ik nu de ruitensproeivloeistof van de auto en camper maar even bijvullen met een vorstbestendige variant.
Toen ik de motorkap van de camper open deed zag ik dat we ongewenste medebewoners hadden.
Muizen hadden een nestje gemaakt op de reserveband.
Als nestmateriaal hadden ze oa het schuim van de isolatie van de motorkap gebruikt.
Nu hadden we de stropakken al ingeseald om te voorkomen dat ze daar in kruipen, maar ik ga echt de motorruimte niet insealen.
Na het verwijderen van het nest zou ik even de motor starten om er voor te zorgen dat de muizen ook uit de motorruimte verdwijnen.
MAAAAR, nee he, stroom op.
Nu had ik al gezien dat de motor op contact stond, dus dit kon de oorzaak van een lege accu ook zijn.
Maar voor het zelfde geld hebben de muizen nog meer nestmateriaal gebruikt, waar ik toen nog niet aan wou denken.
Aan het zonnepaneel heb ik een aansteker plug gemaakt om deze makkelijk los te kunnen koppelen van de huishoud accu's. Daarachter lopen dikke kabels naar de accu polen.
Nu had ik even het zonnepaneel in de aanstekerplug van het auto gedeelte gedaan om zo de start accu weer te laden. Ik zag op de multimeter dat het voltage weer begon op te lopen, maar ik vertrouwde die dunne kabeltjes niet echt. De plug er dus weer uitgetrokken en even getemperatuurd, toch nog 58 graden op de thermometer.
Dit was dus niet de oplossing.
De 7 traps accu lader in de camper staat vast op de huishoud accu's gemonteerd en het was mijn laatste optie om die te gebruiken.
Dus de dikke rode en zwarte kabel opgezocht die van de start accu het electroblock in komen en daar de acculader op aan gesloten.
Na 5 uur laden toch even proberen om te starten, en het lukte pfffffff.
Dus ga ik het nu zo maken dat ik aan het eind van de kabel van het zonnepaneel zowel een aanstekerplug als 2 accuklemmen kan bevestigen.
Vrijdag ochtend de wekker op half 6 want we moesten Yvette en haar vriend Scott van Schiphol halen.
Na een jaar aan het backpacken geweest te zijn in Australiƫ heeft ze weer voet op Nederlandse bodem gezet (in mei is ze ook eventjes terug geweest hoor). Scott komt uit Engeland dus daar waren ze, na terugkomst uit Australiƫ, eerst 2 weken geweest om kennis te maken met zijn familie. En nu zijn ze dus hier om kennis te maken met Yvette haar familie en vrienden.
Wij hebben in elk geval een gezellige dag/avond gehad.
Zaterdag ochtend zijn ze weer vertrokken met beide honden en onze auto.
Aangezien PSV weer thuis moest spelen moesten wij weer naar Eindhoven.
Dus de camper weer los van de tent en nu ook alle stropakken aan de kant.
Op zich viel het allemaal best wel mee.
Egbertje doet de binnenkant en ik de buitenkant. En binnen een mum van tijd rijden we weg.
Zondag middag weer terug en alles in omgekeerde volgorde weer terug zetten.
Volgende week meer



Geen opmerkingen:

Een reactie posten